Velkommen!
Siden er ved at blive fremstillet
Bertel Jensen
|
|
Nogle
af mine personlige data:
Alder: 59 år. og både far og bedstefar
Beskæftigelse: Landmand med kødkvæg og naturpleje
på Bjørslevvej 10, Troldhede.
Medlem af byrådet i 8 år, med udvalgsposter i UTM og ØK
Bestyrelsesmedlem Turistforum Midtjylland og i Troldhede Udviklingsselskab.
Fritidsinteresser:
Familien, natur, fotografering, lokalhistorie, udvikling af
lokalområdet, IT og politik. |
Folketinget gav os landets
største kommune, - vi skal arbejde på at give borgene landets største
tilfredshed.
Velfungerende nærdemokrati -
viljen til lokalt medansvar - lokale initiativer skal belønnes og
bruges af storkommunen, dermed bliver størrelse en styrke. |
|
Skriv til mig!
Aktuelt: Se brev til Lars
Løkke Rasmussen |
Andre af mine hjemmesider
Skolestruktur.
Vil du se dagens billeder fra
storkommunen? |
Udviklingen
i
lokalområderne og
nærdemokrati. |
Jeg vil både
foreningsmæssig og i byrådet arbejde for mere helhedsudvikling i
landsbyerne.
Det skal forsat være attraktivt at bosætte sig i de mindre byer eller
på landet.
Ringkøbing- Skjern Kommunen skal samarbejde med foreninger og initiativgrupper om de
projekter der er opbakning til lokalt og økonomisk
gennemførlige.
Venstre betragter en positiv udvikling i lokalområderne, som en god
investering i hele Kommunens sociale og kulturelle fremtid.
Borger- og sogneforeninger bør styrkes, og
landsbyerne bør tilskyndes til at oprette lokalråd, således at
lokalområderne er i stand til at ”selvforvalte” en større pengepose. En
kommunal afsat pulje og en landdistriktskonsulent skal gøre det muligt
for initiativrige grupper at gennemføre udviklingsprojekter uden den
store kommunale administration med masser af ansøgninger.
Lokalt
medansvar og initiativ skal belønnes og bruges |
Byfornyelse
og
boligforbedring
|
Byfornyelse.
Der skal hvert år være byfornyelsespenge på
budgettet og de skal prioriteres til at bekæmpe forfaldet i de mindre
byer, hvor lånemulighederne gør det svært for private at gennemføre en
bygningsnedrivning eller -renovering.
I øjeblikket er der ved at blive gennemført to
projekter i Egeris og Troldhedes bymidte.
Det skal skabes
større tilfredshed ved at bo i en mindre by.
|
Skolestruktur.
|
De små skoler ikke bare måles på klassekvotienter,
men mere
på den kvalitet og viden børnene har med derfra.
De mindre fødeskoler skal fortsat styrke
overbygningsskolerne
som gode leverandører af elever fra landsbyerne.
Der er ikke garanti for at en stor
skole, der bliver større også
bliver bedre! Men det er sikket at en landsby, der mister sin
skole mister meget mere end skolen.
|
Børneområdet
|
Børnepasning.
Kommunen skal fortsat kunne tilbyde
pasningsgaranti, og med flest mulige valgmuligheder.
Der skal være
pasningsmuligheder i familiens nærområde.
|
|
|
Klik her for stor billede
|
Natur og miljø
De mange nye og større opgaver den nye kommune
overtager fra Amtet, kræver også en stor indsigt i natur, miljø og
planlægning. Jeg har gennem mange år både privat og politisk haft et
samarbejde med Ringkøbing amt og dermed fået erfaring gennem mange
naturprojekter.
Kun den natur
vi har kendskab til og adgang til har oplevelsesværdi for os, derfor vil
jeg både i min fritid og i Byrådet arbejde for at øge alle begge dele.
Videbæk Kommune har
Danmarks kønneste natur, og jeg vil både i min fritid og i Byrådet
arbejde for bedre adgang og
bedre kendskab til den lokale natur.
Den
storslåede vestjyske natur skal plejes og opleves |
|
Beskyttelse af bløde
trafikanter |
|
Til toppen |
Kultur og
fritidsliv
Idrætscentre, kulturhuse og den hær af
foreningsaktive der er grundlaget for den folkelige idræts- og
fritidsliv skal opleve en retfærdig fordeling af resurserne.
Motion og socialt netværk styrkes.
|
Jeg har i mange år arbejdet på at få de bløde
trafikanter beskyttet med flere cykel- og gangstier. Der er
etableret mange og først og fremmest i forbindelse med skoler og
institutioner. Men Staten og den nye kommune burde hurtigst mulig få
etableret bedre forhold på hovedvej 15 – startende med strækningen
Videbæk – Barde.
Der skal
skabes størst mulig tryghed for cyklister og gående.
|
|
|