Brev til Ministeriet for
FødevarerErhverv Redigeret kopi. April 2002 |
Til forsiden Til mærkesituation | ||
Til Minister for FødevarerErhver
Grethe og Bertel Jensen Grethe og jeg vil gerne med dette brev informere Ministeriet m. fl. om nogle formentlig utilsigtede konsekvenser af de alt for skrappe bekendtgørelser om mærkning og registrering af nyfødte kalve. De manglende dispensationsmuligheder resulterer i nogle paradokser omkring Folketingets ønsker om naturpleje(Wilhjelm-rapporten) og forbrugernes ønsker om at dyrene skal kunne opleve så naturlige leveforhold som mulig, i forhold til Plantedirektorates umættelige krav- og magtønsker. Jeg vil i det følgende prøve meget kort at beskrive situationen, men vil også gerne at Folketingets Fødevareudvalget vil give mig foretræde til en mere forklarende udredning. Der bliver fra de berørte direktorater (se bilag) i øjeblikket udøvet et uhørt magtmisbrug samt personlig- og økonomisk forfølgelse af Grethe og mig. ( 8 kontrolbesøg, tilbageholdelse af et formentlig 6-cifret beløb og en ny stor bøde). Þ
Vi har haft kreaturer side 1968, og udført naturpleje
siden 1983. Þ
Vi har i øjeblikket 2 flokke a 24 ammekøer + kalve, der
naturplejer ca. 1 km2. (luftfoto bilag 2) Þ
Alle vore kreaturer (bortset fra en nyfødt kalv ) er i
øjeblikket mærket og registreret. Þ
Alle vore dyr er altid blevet øremærket og registreret,
efter at de kom på stald (dec – febr). Þ
Alle vore moderdyr + tyr udfører naturpleje i samarbejde
med SkovSam og Ringkøbing Amt. Þ
Vi har en fuldstændig lukket besætning, der aldrig
kommer i kontakt med andre dyr. Þ
Mindst de halve af vore ammekøer har i naturområdet
tilegnet sig en kraftig yngelforsvar og –pleje, der gør det livsfarligt
at nærme sig kalven de første
2 mdr, både for os der skal mærke dem, men også for alm. naturvandre
ell. Jægere, der uforvarende kommer for tæt på en kalv.(bilag 6) Þ
Moderdyreres forvarsadfærd øges løbende på grund af
de hyppige forsøg på mærkning af kalve. Þ
Vor besætning er en ren produktionsbesætning, der kan
sammenlignes med en svinebesætning. Þ Intet af det vi i øjeblikket bliver forfulgt- eller straffet med kan i vort tilfælde forklares ud fra veterinære sikkerhedskrav. Jeg anmoder med den sidste venlighed, jeg i denne sag kan samle, at der gives os og andre lignende besætninger nogle undtagelser, vi kan leve med og samtidig udføre den form landbrug, der i andre sammen hænge efterspørges. Mulige undtagelser og krav har jeg nævnt i bilage, men de kunne også ligne dem, der er nævnt i bekendtgørelsen § 2.Stk.4 ang. bisonokser hvor mærkning af kalve kan udskydes i op til 9 mdr. Jeg undrer mig meget over hvad forskellen er?? For at det ikke skal blive for sent for vor bedrift, anmoder jeg også om, at de fra os tilbageholdte beløb frigives til udbetaling, det er vort økonomiske grundlag. Bøden vi har fået mener jeg er retsstridigt givet. Jeg lavede registreringen søndag den 5 maj med første hændelse den 28 april (7 dage), jeg faxede den om morgenen den 6 maj fordi jeg ikke troede at der blev modtaget om søndagen. Det vil jeg nok efterprøve i retten, idet jeg mener det er en udpræget og unødvendig nidkærhed. Vi har nu en nyfødt kalv jeg har opgivet at Jeg har også 4 – 5 kalve der går med kun et Jeg tror ikke ”systemet” kan få mig til at vælge denne løsning, selvom jeg ved den praktiseres, så hellere opgive kreaturerne. Vi føler i den grad afsky fra de fremgangsmåder, der bruges for at knække os, og ingen med en almindelig anstændighed eller retsbevidsthed kan bifalde metoderne eller reglerne, der ligger bag. Folketinget er politisk ansvarlig for nogle regler der administreres på en sådan måde, at det er nødvendig at indføje nogle dispensationsmuligheder for at det ikke konflikter med andre af Folketingets intentioner. Venlig hilsen Grethe og Bertel Jensen |